Tramwaje Warszawskie podpisały dwie umowy pożyczki z KPO na łączną kwotę 2,059 mld zł. Z tych środków, do końca 2030 r., zmodernizowane i zazielenione zostaną kolejne odcinki torowisk, powstaną też nowe trasy na Gocław i Zieloną Białołękę. Tramwaje Warszawskie będą mogły również kupić nowe pojazdy i wyremontować obecny tabor.
Środki z Krajowego Programu Odbudowy w wysokości ponad 2 mld zł stanowią istotne wsparcie dla prowadzonych i planowanych przez spółkę inwestycji oraz pozwolą na stabilny rozwój warszawskiej sieci tramwajowej.
– Spotykamy się w najnowocześniejszej zajezdni tramwajowej w Polsce – zbudowanej przy pomocy europejskich funduszy – żeby ogłosić historyczny sukces. Warszawa pozyskała ponad 2 miliardy zł z KPO na najważniejsze inwestycje tramwajowe do 2030 roku – mówił dziś w nowoczesnej zajezdni na Annopolu Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – Komunikacja miejska to jeden z moich priorytetów. Tylko w ostatnich latach oddaliśmy kilka nowych tras tramwajowych, w tym odcinki na Woli i do Miasteczka Wilanów. Po prostu dowozimy – zarówno pasażerów w komfortowych warunkach do pracy czy szkoły, jak również kolejne inwestycje komunikacyjne. Kończymy trasę na Rakowieckiej i intensywnie pracujemy nad linią do Dworca Zachodniego. Ale na tym nie poprzestajemy. Pozyskane środki przeznaczymy na dwie najważniejsze inwestycje tramwajowe w najbliższych latach: trasy na Gocław i Zieloną Białołękę. A to nie wszystko, bo z pieniędzy z KPO zakupimy 20 niskopodłogowych tramwajów i gruntownie wyremontujemy 60 kolejnych pojazdów. Zazielenimy też kolejne odcinki torowisk i zadbamy o priorytetowy przejazd dla tramwajów na kolejnych skrzyżowaniach. Jesteśmy skuteczni, bo nie obiecujemy, ale działamy – dodał prezydent stolicy.
Stabilne finansowanie dla Tramwajów Warszawskich
– Cieszymy się z tych środków, ponieważ Warszawski Transport Publiczny dowozi warszawianki i warszawiaków do szkoły, pracy czy domów, a tak olbrzymi zastrzyk finansowy pomoże nam zapewnić jeszcze lepszy komfort wszystkim pasażerom w ich codziennych podróżach. Podobnie jak mieszkanki i mieszkańcy stolicy czekamy na kolejne inwestycje – nowe trasy i tramwaje, dzięki którym pasażerowie jeszcze częściej będą wybierać komunikację miejską, a zarazem jeszcze lepiej ją oceniać – powiedziała Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego.
Pozyskane przez miejską spółkę środki pochodzą z pożyczkowej części Krajowego Planu Odbudowy, udostępnionych w ramach tzw. Instrumentu Zielonej Transformacji Miast, prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Oprocentowanie pożyczki wynosi 1 proc. (w skali roku) i jest znacznie korzystniejsze niż w bankach komercyjnych. Bank nie pobiera marży ani prowizji, a Tramwaje Warszawskie mają 20 lat na spłatę pożyczki.
– Środki te zapewnią stabilność finansową naszej spółki. Dzięki pozyskaniu funduszy zewnętrznych jesteśmy w stanie realizować większą liczbę inwestycji, i to w krótszym czasie. Dziękujemy wszystkim za przygotowanie merytoryczne wniosków – mówiła Małgorzata Kaleta, członkini zarządu Tramwajów Warszawskich ds. prawno-finansowych. – Już teraz intensywnie pracujemy nad przygotowaniem do wdrożenia wszystkich projektów objętych pożyczką z KPO, które muszą być zrealizowane do końca 2030 r. Nadchodzące lata będą intensywne – już teraz prosimy mieszkańców o wyrozumiałość – możemy zagwarantować, że efekty będą zauważalne i konkretne, jak np. na ul. Słomińskiego, gdzie tramwaje jadą już po zielonych torach, a pasażerowie korzystają z nowych, szerszych przystanków z wygodniejszym i bezpieczniejszym dojściem – dodała Małgorzata Kaleta.
Nowe tory i nowe trasy
Środki z KPO zostaną wykorzystane w sześciu głównych obszarach działalności inwestycyjnej spółki. Jedna część to modernizacje i przebudowy istniejącej infrastruktury tramwajowej. Pierwsze efekty są już widoczne: to przebudowa torowiska na ul. Słomińskiego czy modernizacja węzła rozjazdowego Skierniewicka i Wolska. 13 października tramwaje wróciły na zmodernizowany odcinek torów w ul. Marszałkowskiej.
Plany na kolejne lata obejmują przebudowę torów w al. Waszyngtona, al. Jana Pawła II (odcinek Kino Femina – Pl. Grunwaldzki, ul. Stawki (Lewartowskiego – al. Jana Pawła II) czy na rondzie Daszyńskiego, gdzie planowana jest rozbudowa układu torowego.
Dzięki funduszom z KPO do końca 2030 r. możliwe będzie zbudowanie dwóch nowych tras tramwajowych – na Zieloną Białołękę i na Gocław. Łącznie to ok. 10 km zupełnie nowych torowisk w miejscach pozbawionych efektywnej komunikacji szynowej. Obie trasy znajdują się na etapie prac projektowych.
Kolejne pakiety działań to tzw. priorytety, czyli programy sygnalizacji świetlnych umożliwiające sprawniejszy przejazd tramwajów – łącznie blisko 80 skrzyżowań i przejść dla pieszych, gdzie tramwaje nie będą stały niepotrzebnie na „czerwonym” światle. Środki pozwolą także na zazielenienie kolejnych odcinków torów – to nie tylko poprawa estetyki infrastruktury komunikacyjnej, ale także obniżenie hałasu, ograniczenie zapylenia czy przyczynianie się do zmniejszenia miejskich wysp ciepła.
Nowy i zmodernizowany tabor
Istotną część stanowi także komponent taborowy. Z jednej strony pieniądze z pożyczki pozwolą na zakup ok. 20 nowych wagonów, a z drugiej wykonanie planowych napraw głównych, czyli ok. 60 tramwajów typu Swing (realizacja kontraktu już się rozpoczęła). Wykonanie wymaganych przez producenta napraw głównych, wynikających z przebiegu pojazdu, jest kluczowe dla zachowania odpowiedniego okresu żywotności, który w przypadku tramwajów sięga 30-40 lat. W trakcie tego procesu m.in. wymienia i regeneruje się zużyte elementy – to także okazja do unowocześniania rozwiązań i systemów pokładowych, zgodnie z postępem technologicznym. Tramwaj, w trakcie naprawy głównej, jest przywracany niemal do stanu fabrycznego.
Działania w zakresie rozwoju i modernizacji taboru pozwolą na zwiększenie niezawodności komunikacji tramwajowej, a także poprawę oferty pasażerskiej w związku z otwarciem nowych tras tramwajowych czy podniesienie udziału tramwajów niskopodłogowych w całej flocie stołecznego przewoźnika.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.