Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Ponad 2 mld zł z KPO na warszawskie tramwaje

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
22-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Tramwaje Warszawskie / UM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

Tramwaje Warszawskie podpisały dwie umowy pożyczki z KPO na łączną kwotę 2,059 mld zł. Z tych środków, do końca 2030 r., zmodernizowane i zazielenione zostaną kolejne odcinki torowisk, powstaną też nowe trasy na Gocław i Zieloną Białołękę. Tramwaje Warszawskie będą mogły również kupić nowe pojazdy i wyremontować obecny tabor.

Środki z Krajowego Programu Odbudowy w wysokości ponad 2 mld zł stanowią istotne wsparcie dla prowadzonych i planowanych przez spółkę inwestycji oraz pozwolą na stabilny rozwój warszawskiej sieci tramwajowej.

– Spotykamy się w najnowocześniejszej zajezdni tramwajowej w Polsce – zbudowanej przy pomocy europejskich funduszy – żeby ogłosić historyczny sukces. Warszawa pozyskała ponad 2 miliardy zł z KPO na najważniejsze inwestycje tramwajowe do 2030 roku – mówił dziś w nowoczesnej zajezdni na Annopolu Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – Komunikacja miejska to jeden z moich priorytetów. Tylko w ostatnich latach oddaliśmy kilka nowych tras tramwajowych, w tym odcinki na Woli i do Miasteczka Wilanów. Po prostu dowozimy – zarówno pasażerów w komfortowych warunkach do pracy czy szkoły, jak również kolejne inwestycje komunikacyjne. Kończymy trasę na Rakowieckiej i intensywnie pracujemy nad linią do Dworca Zachodniego. Ale na tym nie poprzestajemy. Pozyskane środki przeznaczymy na dwie najważniejsze inwestycje tramwajowe w najbliższych latach: trasy na Gocław i Zieloną Białołękę. A to nie wszystko, bo z pieniędzy z KPO zakupimy 20 niskopodłogowych tramwajów i gruntownie wyremontujemy 60 kolejnych pojazdów. Zazielenimy też kolejne odcinki torowisk i zadbamy o priorytetowy przejazd dla tramwajów na kolejnych skrzyżowaniach. Jesteśmy skuteczni, bo nie obiecujemy, ale działamy – dodał prezydent stolicy.

Stabilne finansowanie dla Tramwajów Warszawskich

– Cieszymy się z tych środków, ponieważ Warszawski Transport Publiczny dowozi warszawianki i warszawiaków do szkoły, pracy czy domów, a tak olbrzymi zastrzyk finansowy pomoże nam zapewnić jeszcze lepszy komfort wszystkim pasażerom w ich codziennych podróżach. Podobnie jak mieszkanki i mieszkańcy stolicy czekamy na kolejne inwestycje – nowe trasy i tramwaje, dzięki którym pasażerowie jeszcze częściej będą wybierać komunikację miejską, a zarazem jeszcze lepiej ją oceniać – powiedziała Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego.

Pozyskane przez miejską spółkę środki pochodzą z pożyczkowej części Krajowego Planu Odbudowy, udostępnionych w ramach tzw. Instrumentu Zielonej Transformacji Miast, prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Oprocentowanie pożyczki wynosi 1 proc. (w skali roku) i jest znacznie korzystniejsze niż w bankach komercyjnych. Bank nie pobiera marży ani prowizji, a Tramwaje Warszawskie mają 20 lat na spłatę pożyczki.

– Środki te zapewnią stabilność finansową naszej spółki. Dzięki pozyskaniu funduszy zewnętrznych jesteśmy w stanie realizować większą liczbę inwestycji, i to w krótszym czasie. Dziękujemy wszystkim za przygotowanie merytoryczne wniosków – mówiła Małgorzata Kaleta, członkini zarządu Tramwajów Warszawskich ds. prawno-finansowych. – Już teraz intensywnie pracujemy nad przygotowaniem do wdrożenia wszystkich projektów objętych pożyczką z KPO, które muszą być zrealizowane do końca 2030 r. Nadchodzące lata będą intensywne – już teraz prosimy mieszkańców o wyrozumiałość – możemy zagwarantować, że efekty będą zauważalne i konkretne, jak np. na ul. Słomińskiego, gdzie tramwaje jadą już po zielonych torach, a pasażerowie korzystają z nowych, szerszych przystanków z wygodniejszym i bezpieczniejszym dojściem – dodała Małgorzata Kaleta.

Nowe tory i nowe trasy

Środki z KPO zostaną wykorzystane w sześciu głównych obszarach działalności inwestycyjnej spółki. Jedna część to modernizacje i przebudowy istniejącej infrastruktury tramwajowej. Pierwsze efekty są już widoczne: to przebudowa torowiska na ul. Słomińskiego czy modernizacja węzła rozjazdowego Skierniewicka i Wolska. 13 października tramwaje wróciły na zmodernizowany odcinek torów w ul. Marszałkowskiej.

Plany na kolejne lata obejmują przebudowę torów w al. Waszyngtona, al. Jana Pawła II (odcinek Kino Femina – Pl. Grunwaldzki, ul. Stawki (Lewartowskiego – al. Jana Pawła II) czy na rondzie Daszyńskiego, gdzie planowana jest rozbudowa układu torowego.

Dzięki funduszom z KPO do końca 2030 r. możliwe będzie zbudowanie dwóch nowych tras tramwajowych – na Zieloną Białołękę i na Gocław. Łącznie to ok. 10 km zupełnie nowych torowisk w miejscach pozbawionych efektywnej komunikacji szynowej. Obie trasy znajdują się na etapie prac projektowych.

Kolejne pakiety działań to tzw. priorytety, czyli programy sygnalizacji świetlnych umożliwiające sprawniejszy przejazd tramwajów – łącznie blisko 80 skrzyżowań i przejść dla pieszych, gdzie tramwaje nie będą stały niepotrzebnie na „czerwonym” światle. Środki pozwolą także na zazielenienie kolejnych odcinków torów – to nie tylko poprawa estetyki infrastruktury komunikacyjnej, ale także obniżenie hałasu, ograniczenie zapylenia czy przyczynianie się do zmniejszenia miejskich wysp ciepła.

Nowy i zmodernizowany tabor

Istotną część stanowi także komponent taborowy. Z jednej strony pieniądze z pożyczki pozwolą na zakup ok. 20 nowych wagonów, a z drugiej wykonanie planowych napraw głównych, czyli ok. 60 tramwajów typu Swing (realizacja kontraktu już się rozpoczęła). Wykonanie wymaganych przez producenta napraw głównych, wynikających z przebiegu pojazdu, jest kluczowe dla zachowania odpowiedniego okresu żywotności, który w przypadku tramwajów sięga 30-40 lat. W trakcie tego procesu m.in. wymienia i regeneruje się zużyte elementy – to także okazja do unowocześniania rozwiązań i systemów pokładowych, zgodnie z postępem technologicznym. Tramwaj, w trakcie naprawy głównej, jest przywracany niemal do stanu fabrycznego.

Działania w zakresie rozwoju i modernizacji taboru pozwolą na zwiększenie niezawodności komunikacji tramwajowej, a także poprawę oferty pasażerskiej w związku z otwarciem nowych tras tramwajowych czy podniesienie udziału tramwajów niskopodłogowych w całej flocie stołecznego przewoźnika.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwaje Warszawskie z ofertami na projekt wschodniego "wąsa"

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie z ofertami na projekt wschodniego "wąsa"

Jakub Rösler 18 października 2025

Pół wieku tramwajów 105N na warszawskich torach

Komunikacja

Pół wieku tramwajów 105N na warszawskich torach

inf. pras. ZTM Warszawa 08 października 2025

Warszawa: Chopinowski tramwaj i pociąg metra już kursują

Komunikacja

Warszawa: Tramwaje wróciły na Słomińskiego

Komunikacja

Warszawa: Tramwaje wróciły na Słomińskiego

Tramwaje Warszawskie 29 września 2025

Zobacz również:

Tramwaje Warszawskie z ofertami na projekt wschodniego "wąsa"

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie z ofertami na projekt wschodniego "wąsa"

Jakub Rösler 18 października 2025

Pół wieku tramwajów 105N na warszawskich torach

Komunikacja

Pół wieku tramwajów 105N na warszawskich torach

inf. pras. ZTM Warszawa 08 października 2025

Warszawa: Chopinowski tramwaj i pociąg metra już kursują

Komunikacja

Warszawa: Tramwaje wróciły na Słomińskiego

Komunikacja

Warszawa: Tramwaje wróciły na Słomińskiego

Tramwaje Warszawskie 29 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij